28 februari 2009

Orkidéer



Det är orkidéutställning på Blomsterlandet här i Norrköping just nu. Orkidégalen som jag är så släpade jag igår dit min sambo och kom hem med 3 nya familjemedlemmar. Den översta här, en Phragmipedium, var nära på att inte komma med, men den är ju så vacker att jag inte kunde motstå den!


Det blev också en phalaenopsishybrid.



Ovan nämnda phalaenopsis fick dela kruka med en Orkidé Vannilla. Vanilla brukar vara svår att få att blomma, men det är ju häftigt bara att ha en vaniljorkidé och bladen är riktigt fina!

Nu kanske ni undrar vad blommor har med pyssel att göra, men ni anar inte hur mycket jag pysslar med mina orkidéer... Vattenbad, näring, omplantering osv. Nu har jag 17 st, 4 eller 5 har jag råkat ta livet av under åren jag pysslat med orkidéer. Men å andra sidan så blommar alla mina phalaenopsis (brudorkidéer) om för andra eller tredje gången just nu, så jag känner mig inte så dålig ändå.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin kruka!

Så bra, då vet man vem man ska vända sig till om man har orkidéfrågor. Det måste jag säga var en oanat intresse du har, hade aldrig kunnat gissa det ;)

Sofia-Sobeide sa...

Så fina! Ja vanillan måste väl bli kring 30 meter lång för att blomma :D, min Vanilla är kanske 20cm så det är ju en bit kvar :). Visst är ju orkidéer också pyssel.

Anonym sa...

Vad fina blommor. Jag gillar ju också orkidéer, men jag är hemskt dålig på att sköta om dem. Har
bl a 4 st i min hall som kanske borde planteras om, men hur gör man? Och hur skall man behandla alla luftrötter??? Kanske du kan ge ngt tips?

Sunna sa...

De är så himla vackra i sin enkelhet, jag brukar ha tur med dom också. kan kanske bero på att man gärna ska glömma att vattna ett par dagar

pysselmamman sa...

Vilka fina orkider! Har tyvärr inte själv några gröna fingrar å ska jag vara helt ärlig så tycker jag plastblommor är helt ok, de kan jag inte ta dö på som jag gär med alla andra blommor. Men blommor livar upp hela huset och de är jättefina, men man ska orka sköta dem också!

Veronica Tingvall sa...

Ja, ögonen på min kanin är broderade.

Hoppas du har en bra dag
Kram/Veronica

Anonym sa...

Tack så hemskt mkt för tipsen. Nu nästan måste jag plantera om! Ha en skön kväll!