12 februari 2009

Grytlapp med dammsugare



Ingen har väl missat att jag virkar bakverk på grytlappar? Den här gången blev det en med dammsugare, eller punchrullar, om man hellre vill kalla det så. Jag är riktigt nöjd, den behöver bara sträckas ut lite i hörnen, men jag kunde inte vänta med att lägga upp den, så ni får se den som den är nu. Nu blir det nog ingen mer grytlapp på ett tag, jag har inga idéer om vad jag skulle kunna göra på nästa. Har redan påbörjat ett annat virkprojekt som varken har med grytlappar eller bakverk att göra.

För ett tag sedan läste jag att man ska hålla virknålen som en penna när man virkar. Jag testade, men det kändes helt fel i min hand. Är jag den enda som håller virknålen fel?

Tillägg: En sak är jag faktiskt inte nöjd med och det är att det blir såna där prickar där man byter färg. Är det något man får leva med eller går det att undvika på något sätt?

11 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Det där med att byta färg tycker jag också är krångligt och väldigt irriterande. Det borde ju gå att göra det bra....

Jättefin grytlapp i alla fall.
Kram/Veronica

Anonym sa...

Den blev häftig! :)

Vet ju inte hur du gör när du byter färg, men det borde inte bli några prickar alls egentligen.

Kanske kan försöka hjälpa dig via mail om du vill...

Kram M

Anonym sa...

Jag har bara virkat en gång med byte av färg på det viset och d¨å fick jag inga prickar. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men man ska liksom fortsätta med färg nummer ett lite längre än man tror.

Så här typ, när det är dags för att ändra färg så börjar du som om du ska göra en fast maska med färg nummer ett. Sen när du ska dra igenom den fasta maskan, först då tar du den andra färgen. Sen virkar du med färg nummer två tills du är nöjd och när du ska byta igen gör du på samma sätt.

När jag gör såhär så blir det inga prickar. Lite snurrigt beskrivet va? ;o) Hoppas någon annan kan förklara bättre än så.

Och förövrigt kan jag inte heller hålla virknålen som en penna, det bara går inte. :/

Kram/ Viktoria ^^

Anonym sa...

Hej!

Jag gör också som ovan (Viktoria) , att man virkar en "halv maska" och den sista hämtningen av garn görs i den nya färgen. Svårt att förklara på annat vis utan att visa.
Jag håller inte heller virknålen som en penna...

Får man lov att låna idéen på grytlapparna? Har en son som snart ska flytta hemifrån och han älskar dammsugare, hade tyckt det var en rolig inflyttningspresent.

Det är första gången jag lägger in en kommentar, på någon hem/bloggsida.

Om det blir fel ber jag om ursäkt för det i såfall...

Mvh
Pia Persson

pialapersson@hotmail.com

Anna-Snoddas sa...

Gud så snygg! :) Hel läcker!

Sagofe sa...

Pia: Låna på du bara, det är ju inte så att jag kan komma och stoppa dig :-D Lägger du upp den i en blogg eller något så får du gärna skriva att du hämtat inspirationen här och länka.

Och tack för alla tips om hur man byter färg på ett bättre sätt, det ska jag köra på hädanefter.

Sussry sa...

Hittade till dig via en kommentar du gjort hos någon annan.
Vilken rolig grytlapp!

Anonym sa...

Ja då lånar jag idéen, det blir en fin inflyttningspresent...och för alla som kommer att beundra de, berättar jag var jag fått idéen från...

/Pia

Anonym sa...

Rolig idé, och trevlig blogg i övrigt också, så klart.
Lycka till med fiskprojektet, är lite stolt över att din son tyckte de var så fina.

Anonym sa...

Åh så fräck och fin! Vilken superbra idé. Får jag länka till din sida?

Sofia sa...

åh, vilken rolig idé till en grytlapp!
Mer virkade bakverk till folket!