17 december 2008

Hur mössan gjordes

Jag kan ju tala om hur jag gjorde mössan.

Till min sambo, som varken har stort eller litet huvud, lade jag upp 116 maskor på 3,5, 40 cm rundstickor. Jag gjorde sedan 3 räta, 2 aviga maskor varvet runt (det blev ju någon maska mer eller mindre i slutet av varvet, minns inte vilket jag valde) och fortsatte så i ca 3 cm. Sedan fortsatte jag med att sticka enbart räta maskor som på rundstickor blir slätstickning. Min sambo ville ha mössan tight så jag stickade 19 cm innan jag började minska.

Minskning:
Varv 1: två räta maskor, sedan 2 maskor tillsammans, 2 räta maskor, 2 maskor tillsammans, fortsätt så varvet ut.

Varv 2: vanliga räta maskor hela varvet.

Varv 3: 1 rät maska, 2 maskor tillsammans, 1 rät maska, 2 maskor tillsammans, fortsätt så varvet ut.

Varv 4: Vanliga räta maskor hela varvet.

Varv 5: 2 maskor tillsammans hela varvet ut.

Upprepa varv 5 tills du har 8 eller 9 maskor kvar (jag minns inte hur många det blev). Klipp tråden, dra den genom maskorna och dra åt. Fäst eventuella trådar och mössan är klar!

Mot slutet kan det vara bra att använda sig av magic loop, annars blir det svårt att nå maskorna.

Jag kanske inte är så bra på att förklara, det är första gången jag skriver ner en beskrivning på något jag gjort. Hoppas att ni förstår den även om den inte är så klar.

2 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Tack för mönstret, det ska provas :-)
Du har fått en award hos mig
Hoppas du har en bra dag /Veronica

Cupcakes & Hoyas sa...

Självklart får du länka, jag länkar gärna till din blogg också om det går bra. Vilka fina saker du har virkat!! =)
Ylva